Zveřejněno Tisková zpráva

Neobvyklé jméno může způsobit problémy při registraci k očkování proti COVID-19

Díky případu stěžovatelky, jejíž totožnost nedokázal registrační systém k očkování proti COVID-19 ověřit v registru obyvatel, jsme zjistili, že může jít o víc než jen individuální problém. Přestože má stěžovatelka české občanství i české rodné číslo a údaje v prvním kroku registrace vyplnila správně, systém ji nepustil dál. Zůstala bez PIN2 a nemohla pokračovat k výběru termínu očkování. Podle zjištění ombudsmana není jediná s podobným problémem – na vině mohlo být její neobvyklé jméno.

Na veřejného ochránce práv se obrátila paní Ha Van Doan s prosbou o pomoc při řešení nepříjemné situace. Při registraci k očkování proti COVID-19 ji po prvním kroku systém nepustil dál, protože ji nedokázal ověřit v Registru obyvatel. Údaje přitom měla vyplněné správně podle svého českého občanského průkazu.

Protože ji očkovací registrační systém v Registru obyvatel nedokázal ověřit, dostala pokyn obrátit se na kontaktní místo CZECH Point: „Tam mi ale řekli, že v Registru mají jen to, co mám na občance a pokud to je správně, tak oni s tím nemohou nic udělat,“ popsala paní Doan ve svém podání ombudsmanovi. Obrátila se i na cizineckou policii. Ani tam jí ale nepomohli, protože není cizinka, ale česká občanka. Ocitla se tak ve slepé uličce. „Nemůžu se očkovat, protože systém mě nedokáže ztotožnit vůči Registru, ale na úřadě říkají, že registr je ok,“ shrnula ve svém podání Ha Van Doan.

Neformálním dotazem na odboru správních činností Magistrátu města Brna, který je počtem občanů největší ohlašovnou pobytu v České republice, jsme zjistili, že se tam s podobnými problémy už v souvislosti s očkováním setkali. Podle tamních úředníků není chyba v nesprávných údajích evidence obyvatel a základního registru.

Kontaktovali jsme také Ústav zdravotnických informací a statistiky a snažili se zjistit, kde může být problém. Naštěstí se ukázalo, že nejde o systémovou záležitost, týkající se českých státních občanů, jimž bylo občanství uděleno v relativně nedávné době, jak naznačovaly prvotní informace. Příčina je poměrně banální. Někde mezi prvotní registrací a předáním údajů do dalších navazujících informačních systémů může být špatně přepsáno jméno nebo příjmení, případně datum narození. Následně pak systém nedokáže občana správně ztotožnit v základním registru,“ vysvětluje Miloš Valášek, právník z Odboru veřejného pořádku a místní správy Kanceláře veřejného ochránce práv.

Ha Van Doan se nakonec samotné podařilo PIN2 získat, když její údaje opravili ručně.

Pokud tedy lidé při registraci k očkování obdrží informaci, že nemohou dostat PIN2, protože je registrační systém k očkování proti COVID-19 nedokázal identifikovat vůči základnímu registru, a ověří si, že zadali při registraci údaje podle svého občanského průkazu správně, pak by měli kontaktovat linku 1221 a požadovat opravu údajů od jejích operátorů.

Vytisknout

Zpět na aktuality