Již v roce 2005 ombudsman doložil, že v našem státě docházelo k nezákonným sterilizacím žen. Vláda se sice v roce 2009 za sterilizace ženám omluvila, k jejich odškodnění však dosud nedošlo.
Když poškozený předloží v přestupkovém řízení videozáznam incidentu, na němž jsou zachyceny urážlivé výroky, nemůže úřad řízení zastavit s konstatováním, že spáchání daného skutku neprokázal. Musí odůvodnit, proč podle něj zaznamenané skutečnosti nenaplňují znaky přestupku, zda zohlednil nějaké polehčující okolnosti apod. Tyto argumenty pak mohou vést k zastavení řízení.
Na začátku měl 88letý pan Martin příspěvek na péči 880 Kč měsíčně. Přitom byl trvale ležící s vážným postižením kyčelních kloubů, plicním a cévním onemocněním a mírnou demencí. Proti rozhodnutí Úřadu práce se odvolal, ale neuspěl. Na konci mu byl přiznán příspěvek na péči 12 800 Kč měsíčně a ombudsman mohl případ uzavřít.
Dne 27. srpna 2020 proběhlo v Kanceláři veřejného ochránce práv setkání s lidmi s psychosociálním postižením, sebeobhájců a lidí působících v oblasti práv lidí s psychosociálním postižením.
Stavební úřad Úvaly a Krajský úřad Středočeského kraje při řešení nepovolené stavby pochybily. Dovodily, že není třeba přihlížet k aktuálnímu územnímu plánu a vztáhly na stavbu hromadné územní rozhodnutí z roku 1998, které však pro tento konkrétní případ již nebylo možné využít. Svými průtahy v řízeních pak úřady znemožnily, aby právní otázku použitelnosti plně nevyužitých územních rozhodnutí pro případné budoucí změny staveb posoudilo ministerstvo a jejich názor na problém usměrnilo.
Ombudsman odmítá tvrzení, že se zabývá stížností na možnou diskriminaci v souvislosti s regionálním předvolebním bojem a že je členem politické strany. Ombudsman je ze zákona nestranný a nezávislý a nesmí být členem žádné politické strany. U stížností nikdy nezkoumá jejich politické pozadí, ale posuzuje pouze možné porušení právních předpisů.
Začátek školního roku je pro rodiny spojen s většími výdaji. Pořídit školákovi potřebné vybavení a školní pomůcky vyjde na několik tisíc korun, k nimž je třeba připočítat ještě náklady na školní obědy a zájmové kroužky. Zvlášť pro rodiny s nízkými příjmy či nemajetné je nemožné vlastními silami zajistit dítěti vše potřebné. Stát sice pro tyto situace počítá s dávkou mimořádné okamžité pomoci na úhradu odůvodněných nákladů souvisejících se vzděláním a zájmovou činností nezaopatřeného dítěte, ale výzkum ombudsmana ukázal, že se informovanost rodin a jejich šance tuto dávku na školáka získat v jednotlivých krajích výrazně liší.
Pokud chcete pokácet jiný než ovocný strom na své zahradě, ověřte si, jestli k tomu nepotřebujete povolení. Zákon o ochraně přírody a krajiny a s ním související právní předpisy se totiž vztahují i na stromy rostoucí na soukromém pozemku. Jako kompenzaci ekologické újmy může navíc úřad v rámci povolení kácení uložit i povinnost provést náhradní výsadbu nových stromů a následně o stromy pečovat.
Připravili jsme informační leták, který je určený dětem umístěným v dětském domově nebo ve výchovném ústavu. Leták se zaměřuje na práva dětí a nejčastější problémy, se kterými se potkávají. Zástupkyně ombudsmana v této souvislosti kontaktovala ředitele a ředitelky dětských domovů, výchovných ústavů nebo diagnostických ústavů, aby děti o letáku informovali. Dětem byl adresován také samostatný dopis s informací, s jakými problémy se mohou na zástupkyni obracet.
Ombudsman informoval Poslaneckou sněmovnu o své činnosti v 2. čtvrtletí roku 2020. Ombudsman obdržel 2124 podnětů, což je oproti stejnému období loňského roku nárůst o 5,5 %. Podíl podnětů v působnosti, tedy těch, kterými se ombudsman může zabývat, činil 65 % a nachází se o šest procentních bodů pod průměrem roku 2019. Nejvíce podnětů se týkalo sociálního zabezpečení a staveb.
Na ombudsmana se obracejí lidé se stížnostmi ohledně omezeného vstupu do některých mysliveckých obor. Ombudsman se proto rozhodl zahájit výzkumné šetření ohledně přístupu veřejnosti do obor a pohybu v nich. Informace o přístupu veřejnosti do obor a podmínkách pohybu by měly vyplynout z odpovědí orgánů státní správy myslivosti, orgánů státní správy lesů, orgánů ochrany přírody a uživatelů, na které se ombudsman obrátí.
Úřad práce vyřadil z evidence uchazeče o zaměstnání, který kvůli skončeným úředním hodinám nahlásil neschopenku od lékaře až druhý den ráno. Muž však kvůli tomu přišel o rentu po vážném pracovním úrazu. Podle zástupkyně ombudsmana úřad nepřihlédl ke specifickým okolnostem případu ani ke skutečnosti, že nešlo o účelové a úmyslné vyhýbání se povinnostem. Po její výzvě Ministerstvo práce a sociálních věcí zrušilo rozhodnutí úřadu práce a uložilo mu věc znovu projednat. Úřad práce poté řízení o vyřazení uchazeče z evidence zastavil. Na stěžovatele je nyní nahlíženo tak, že jeho evidence nebyla přerušena. Pojišťovna mu také musí vyplatit pozastavenou rentu.
Úřady podle ombudsmana v rozporu se zákonem uložily pokutu za neoprávněné parkování na místě vyhrazeném pro osoby s postižením ženě, která vozem převážela svého nevidomého manžela. Ten je držitelem platného průkazu ZTP/P, auto řádně označil parkovacím průkazem, ale ani on, ani jeho žena si nevšimli, že parkovacímu průkazu uplynula platnost. Úřady uložily pokutu, aniž v souladu se zákonem posoudily, zda toto jednání naplňovalo všechny znaky přestupku. Formalismus tak zvítězil nejen nad zákonem, ale i nad zdravým rozumem.
Omezení návštěv, absence kontaktu s blízkými osobami a mnohdy i nemožnost vycházet z objektu patřily k nejproblematičtějším důsledkům opatření proti šíření onemocnění Covid-19 v zařízeních, kde jsou lidé závislí na poskytované péči nebo jsou jinak omezeni na osobní svobodě. Zástupkyně ombudsmana doporučuje ministerstvům, aby její zjištění zohlednily v metodických materiálech a zajistily pro případ opakování obdobné situace lepší vyvážení ochrany veřejného zdraví a práv jednotlivců.
Stávající právní úprava neumožňuje domoci se výmazu již neplatného předkupního práva jinak než vkladem a uhrazením správního poplatku 2000 Kč. Podle ombudsmana může být pro řadu lidí poplatek překážkou k odstranění záznamu, který jejich vlastnictví v zásadě neomezuje. Katastr nemovitostí se ale „zapleveluje“ neplatnými zápisy. Ombudsman by podpořil případnou novelu katastrálního zákona, která by problém odstranila.
Senioři se stále setkávají s omezeními při poskytování finančních služeb. Přestože může jít o diskriminaci, stížností na znevýhodnění z důvodu věku se stále objevují. I jeden takový případ může vést k odstranění špatné praxe, jak se to podařilo v případě seniora, kterému stavební spořitelna odmítla poskytnout úvěr k financování rekonstrukce.
Vůbec poprvé se ombudsman zabýval případem namítané diskriminace v soukromém profesním sdružení – v cechu řemeslníků. Člen cechu si stěžoval, že cech diskriminuje členy z důvodu jejich vyššího věku. On sám byl důchodového věku a v rámci senior členství neměl podle stanov právo hlasovat na valné hromadě a být volen do většiny orgánů cechu. Považoval to za diskriminaci.
Kancelář veřejného ochránce práv se rozhodla posílit službu své infolinky pro lidi s postižením nebo pro lidi s horší schopností porozumět mluvenému slovu. Nově mohou využívat přepisu hovoru prostřednictvím tzv. služby transkript.