Zveřejněno Aktualita

Pojďme více začleňovat a méně uvolňovat děti z hodin tělesné výchovy!

Zástupce ombudsmana uspořádal kulatý stůl k tématu začleňování a uvolňování žáků v tělesné výchově, na kterém právníci Kanceláře ombudsmana prezentovali předběžné výsledky jejich výzkumu. Ten potvrdil, že stále převládá úplné uvolňování žáků nad částečným nebo že posudky lékařů bývají různorodé a nevyhovující. Výzkum dále odhalil, že se v tělocviku nevyužívají pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami podpůrná opatření tolik, kolik by se mohla.  

Jak zdůraznil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm: „Pohyb je zdravý a potřebný. O to víc bychom měli usilovat, aby právě žáci s postižením nebo jiným zdravotním znevýhodněním měli dostatek možností k pohybovým aktivitám, zvlášť když je zpravidla sami mít chtějí a chtějí přitom být se svými spolužáky.“ Proto ke společnému jednání přizval zástupce Ministerstva školství i zdravotnictví, sdružujících asociací, neziskových organizací, učitelů, pediatrů a akademické obce a především také samotných žáků. Ti sdíleli své zkušenosti, obavy a hlavně také problémy, na které v souvislosti s tělesnou výchovou narážejí.

dsc_8906_edited.jpgVýzkum mimo jiné potvrdil, že školy, ale také lékaři k institutu uvolnění z TV přistupují různě. „Ani podle ministerstva nemá smysl žáky z tohoto předmětu vyčleňovat. Naopak musíme hledat cesty, jak je v maximální míře zapojit. Proto jsme se rozhodli vytvořit metodiku, která by měla napomoci k odstranění rozdílných postupů škol,“ dodal Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.

dsc_8970_edited.jpgOndřej Ješina z Univerzity Palackého v Olomouci doplnil: „Tělesná výchova má rozvíjet pohybové dovednosti dětí, ne měřit výkonost. Tělocvik by měl být pro děti spojený s pozitivními zkušenostmi a zážitky. Tomu mohou v případě dětí s postižením napomoci i vhodně zvolená podpůrná opatření, která jim umožní plnohodnotné zapojení“. Školy však často neví, která podpůrná opatření mohou poskytovat, na koho se obracet pro radu nebo jaké vhodné kompenzační pomůcky je možné využívat.

dsc_8874_edited.jpgVšichni přítomni se shodli, že důležitou a nezbytnou roli hraje osvěta a to jak škol, lékařů, rodičů, ale také samotných žáků. Jedině tak je možné každému žákovi vytvořit odpovídající podmínky pro zapojení do tělesné výchovy.

dsc_8990o.jpg

Vytisknout

Zpět na aktuality