AKTUÁLNĚ: Od 6. 1. 2025 aktualizujeme úřední hodiny osobního příjmu

Zveřejněno Tisková zpráva

Zástupkyně ombudsmana se obrátila na ministra zdravotnictví ohledně testování žáků

Zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková se obrátila na ministra zdravotnictví ve věci testování žáků základních škol. V dopise vyjádřila své pochybnosti ohledně frekvence testování, místa testování, využití antigenních testů a otázky testování dětí s postižením. Požádala ministra o jeho vyjádření.

Zástupkyně ombudsmana v dopise upozornila na skutečnost, že zatímco žáci se musí testovat dvakrát týdně, u zaměstnanců stačí testování jednou za týden. Podobná disproporce v opatřeních se pak týká místa testování, kdy žáci musí být testováni v budově školy, zatímco zaměstnanci se mohou testovat doma.  

“Ministerstvo zdravotnictví nutnost testovat žáky dvakrát týdně zdůvodňuje nižší účinností antigenních testů oproti RC-PCR testům. Pochybnosti o spolehlivosti používaných antigenních testů vzbuzují také dostupné informace o nízkém počtu pozitivně testovaných žáků. Není pak ale jasné, proč tento důvod nevede spíše k využívání testů přesnějších, ani proč se stejná obava nepromítá do opatření, která se týkají zaměstnanců. Totéž pak lze říct u místa testování, kdy žáci musí být testováni ve škole, a ne v klidu domova mimo jiné z důvodů obav z nenahlašování pozitivních nálezů. Stejné obavy přitom zřejmě nepanují u zaměstnanců, kterým se důvěra v tomto ohledu dává, ač mnozí z nich jsou současně i rodiči žáků a mohli by své děti také otestovat v domácím prostředí. Provedení testu ve škole s sebou může navíc nést i riziko ponížení dítěte v případě jeho pozitivního výsledku při hromadném testování,” říká zástupkyně ombudsmana.  

“Specifická je pak situace žáků s některými typy postižení. Pokud tito žáci ze zdravotních důvodů nemohou podstoupit preventivní antigenní test jako podmínku pro osobní účast na výuce, považují se za žáky, jejichž škola je uzavřena z důvodu mimořádného opatření při epidemii. Rodina má sice nárok na ošetřovné, to ale neřeší potřebu účastnit se prezenční výuky ani dlouhodobou sociální izolaci těchto dětí. Přitom v některých případech by stačilo zavést možnost, aby děti mohly být testovány v klidném rodinném prostředí,” vysvětluje zástupkyně ombudsmana.  

“Jiným problémem pak je, že někteří žáci nemohou ze zdravotních důvodů podstoupit testování stěrem z nosu, ale mohli by být testováni například ze slin. Tento typ testů však v jejich škole není k dispozici. Jsem přesvědčena, že žákům, kteří jsou ochotni splnit pro přístup k prezenční výuce podmínku povinného testování, by nemělo být vzdělávání ve škole odpíráno jen proto, že jim nejsou poskytnuty k testování prostředky vhodné vzhledem k jejich zdravotním problémům,” uzavírá Monika Šimůnková.  

Zástupkyně ombudsmana se v této věci obrátila na ministra zdravotnictví, požádala ho o vyjádření a řešení těchto problémů.

Vytisknout

Zpět na aktuality