Nepřípustná prohlídka civilistů ve Věznici Vinařice
Svlečení do naha a dřepování, které vyžadovala Věznice Vinařice po civilních osobách vstupujících do věznice, považuje zástupce veřejného ochránce práv za hrubý exces.
Svlečení do naha a dřepování, které vyžadovala Věznice Vinařice po civilních osobách vstupujících do věznice, považuje zástupce veřejného ochránce práv za hrubý exces.
V neděli 8. září začíná ČT2 premiérově vysílat třetí řadu pořadu Ochránce o nejrůznějších problémech lidí s úřady. První díl začíná v neděli v 11:40 h, jeho repríza ve středu ve 13:15 a další opakování jsou pak zařazena do vysílání ČT2 v neděli a úterý vždy po půlnoci.
V neděli 8. září začíná ČT2 premiérově vysílat třetí řadu pořadu Ochránce o nejrůznějších problémech lidí s úřady. První díl začíná v neděli v 11:40 h, jeho repríza ve středu ve 13:15 a další opakování jsou pak zařazena do vysílání ČT2 v neděli a úterý vždy po půlnoci.
Důvodem "předžalobního" řízení je systém Visapoint spuštěný Ministerstvem zahraničních věcí, jehož prostřednictvím se cizinci ve vybraných zemích musí nejprve zaregistrovat, aby vůbec mohli požádat o vízum. Systém však dlouhodobě nefunguje, takže ani cizinci, kteří mají na pobyt v ČR nárok (sloučení rodiny nebo studium) nemají šanci žádost podat, což je v rozporu s právem EU.
Sankční zveřejnění postupu Ministerstva práce a sociálních věcí, které potvrdilo chybné rozhodnutí o snížení podpory v nezaměstnanosti za ukončení pracovního poměru dohodou. Svůj postoj ministerstvo odmítá změnit.
Jestliže vlastník dlouhodobě nerespektuje svou povinnost udržovat objekty v dobrém stavebně-technickém stavu a stavby začnou ohrožovat veřejné zájmy, tj. zdraví a životy osob, je povinností úřadů zakročit. Za stav objektů v lokalitě Přednádraží tedy nese zásadní měrou odpovědnost jejich vlastník, případně jeho předchůdci (mezi nimiž byl i stát), avšak nelze přitom pominout ani roli správních orgánů, zejména stavebního a vodoprávního úřadu, které nečinily vůči vlastníkům žádná efektivní opatření k vynucení nezbytných stavebních úprav a navzájem nespolupracovaly.
Ačkoli se ochránce v zařízeních nesetkal s případy týrání nebo vysloveně špatného zacházení, znovu musí konstatovat, že celý systém péče je komplikovaný a péče je příliš institucionovaná. Chybí preventivní péče, práce s rodinou, užší spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí a sociální služby.
Ochránce letos provedl systematické návštěvy už ve 13 domovech pro seniory a domovech se zvláštním režimem. Nedostatky zjistil především v zajištění soukromí při osobní hygieně, v prevenci pádů, nepřizpůsobení péče onemocnění klienta či v účtování zvláštního poplatku za činnosti, které jsou součástí základních sociálních služeb.
Krajský úřad Ústeckého kraje nerespektuje zákon o svobodném přístupu k informacím, judikaturu Nejvyššího správního soudu i společné metodické doporučení Ministerstva vnitra a Úřadu pro ochranu osobních údajů pro poskytování informací o platech a odměnách úředních osob. Svým potvrzením zamítavého rozhodnutí Magistrátu města Děčín tak posvětil názor tohoto úřadu, že informace o platu a odměnách úředníků vyplácených z veřejných prostředků jsou obecně osobním údajem úředníků a poskytnout je lze jen s jejich souhlasem.
Osobní prohlídky obecně představují zásah do lidské důstojnosti vězněných osob. V prostředí výkonu trestu odnětí svobody je legitimní k ní přistoupit z důvodu zajištění vnitřní bezpečnosti (zabránění průniku nepovolených věcí do věznice), avšak pouze tehdy, pokud je prohlídka prováděna přiměřeně a způsobem, který maximálně šetří lidskou důstojnost.
Absolutní přednost dětí v posledním roce před povinnou docházkou je pro přijímání do mateřské školy stanovena školským zákonem, nikoli pouhým doporučením veřejného ochránce práv. Jestliže se proto samospráva, i ze sebelepších důvodů, vědomě rozhodne jednat v rozporu se zákonem nebo záměrně a veřejně hledá cestu, jak zákon obejít, dává občanům signál, že účel světí prostředek a zákony není třeba respektovat, když se nám to nehodí.
Neúspěšní žadatelé o dotace z programu Zelená úsporám, kteří jsou přesvědčeni o oprávněnosti svých námitek, by si měli od Ministerstva životního prostředí vyžádat písemné znění rozhodnutí o svých námitkách, včetně odůvodnění, a následně toto rozhodnutí napadnout správní žalobou u Městského soudu v Praze.
Evropský soud pro lidská práva svým rozsudkem ve věci K. vs. Česká republika potvrdil závěry o porušení zákona ze strany Policie ČR, k nimž dospěl svým šetřením i veřejný ochránce práv. Evropský soud pro lidská práva konstatoval, že Česká republika porušila čl. 3 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, podle kterého nesmí být nikdo mučen nebo podrobován nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestu. V odůvodnění rozsudku soud shrnuje závěry veřejného ochránce práv v této kauze a cituje z jeho zprávy.
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Magistrátu hlavního města Prahy se v roce 2010 dopustil závažných procesních pochybení v případě vydání kladného závazného stanoviska k povolení demolice tři objektů na nároží Václavského náměstí a Opletalovy ulice.
Na základě stížností seniorů žijících v ČR a pobírajících důchod ze Slovenska upozornil ochránce Evropskou komisi , že slovenská vláda trvale odmítá vyplácet dávky dlouhodobé péče svým důchodcům pobývajícím v zahraničí, přestože tuto povinnost ukládá nařízení Evropského parlamentu a Rady.