Rovný přístup dětí ke vzdělání
Panelolvá diskuze navazuje na výsledky výzkumu etnického složení žáků bývalých zvláštních škol. Umožní odborníkům, aby v diskuzi hledali odpovědi na otázku, co může stát a samospráva udělat pro změnu stávající situace.
Petr Fiala ministr školství, mládeže a tělovýchovy | Monika Šimůnková zmocněnkyně vlády pro lidská práva | Pavel Varvařovský veřejný ochránce práv |
si Vás dovolují pozvat na panelovou diskuzi
Rovný přístup dětí ke vzdělání,
která se uskuteční dne 20. září 2012 v Lichtenštejnském paláci v Praze
Začátek akce: 9.30
Právo na vzdělání je základní lidské právo. Je zaručeno každému dítěti bez ohledu na jeho rasu, barvu pleti, pohlaví, jazyk, víru a náboženství, národnost, etnický nebo sociální původ, majetek, rod a zdravotní stav. Vzdělání dává každému dítěti možnost rozvíjet své schopnosti a vlohy, předurčuje jeho životní dráhu a umožňuje prožít plnohodnotný život.
Každé dítě je jedinečná lidská bytost a může mít rozličné potřeby. Škola by měla vytvářet prostředí, které vnímá různé potřeby dítěte, pojmenuje překážky v jeho vzdělávací dráze, poskytne mu náležitou podporu a především přijme jeho jinakost. Je taková i česká škola? Je kritika českého vzdělávacího systému ze strany mezinárodních a vnitrostátních institucí opodstatněná? Co může udělat stát a samospráva pro změnu stávající situace? A co může udělat každý z nás proto, aby naše děti nebyly diskriminovány v přístupu ke vzdělání? Na tyto a jiné otázky se pokusí odpovědět účastníci panelové diskuze, která propojí osoby z různých oblastí lidského poznání.
Rámcový program panelové diskuze
9.00 – 9.30 Prezence účastníků
9.30 – 10.00 Zahájení panelové diskuze
Mgr. Jiří Nantl, LL.M., I. náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Mgr. Monika Šimůnková, zmocněnkyně vlády pro lidská práva
JUDr. Pavel Varvařovský, veřejný ochránce práv
Panel č. 1 – Segregace vs. inkluze (hodnotový rámec)
10.00 – 11.30
V odborných kruzích se již delší dobu hovoří o inkluzívním vzdělávání. Přestože některé otázky již byly v těchto debatách zodpovězeny, jak by odborníci vysvětlili širší veřejnosti výhody, limity a rizika inkluze? Lze spravedlivě obhájit vyloučení některých dětí z hlavního vzdělávacího proudu? Existuje v českém školství systémová podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? Jaké může mít inkluzívní vzdělání praktické dopady do společnosti z pohledu sociální koheze? Jsou absolventi speciálních škol vyloučeni z většinové společnosti? Vyučují pedagogické fakulty své posluchače, jak by měli vzdělávat znevýhodněné žáky? Vyplatí se společnosti investovat finanční prostředky do inkluzívních opatření? A je vůbec česká základní škola připravena na inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? Pokud nikoliv, co vše je nutné změnit?
Moderuje Jarmila Balážová, novinářka
11.30 – 11.45 přestávka na kávu
Panel č. 2 – Zařazování žáků do speciálního školství
11.45 – 13.15
Žák s postižením může být vzděláván ve speciální škole jen tehdy, odpovídá-li to jeho vzdělávacím potřebám a je-li současně prokázáno, že školské poradenské zařízení písemně doporučilo jeho vzdělávání ve speciální škole, možnost vzdělávání žáka ve speciální škole byla projednána s jeho zákonnými zástupci a tito vyslovili informovaný souhlas a ředitel speciální školy rozhodl o jeho přijetí ke vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu. Tolik slova zákonodárce. Proč jsou však v těchto školách výrazně nadreprezentováni příslušníci romského etnika? Je příčinou diagnostika užívaná v poradenských zařízeních? Jaký podíl odpovědnosti na současném stavu mají školy v hlavním vzdělávacím proudu? Proč se k žádostem o vzdělání ve speciální škole uchylují rodiče znevýhodněných žáků? Z jakého důvodu nechrání nejlepší zájem dítěte orgány sociálně právní ochrany dětí a soudy? Mělo by být konečné rozhodování o přijetí dítěte do speciální školy svěřeno jinému orgánu? Které legislativní, kontrolní a metodické nástroje by měly být neprodleně zavedeny k odstranění nepřímé diskriminace romských žáků?
Moderuje Viktor Piorecký, Agentura pro sociální začleňování
13.15 – 14.15 přestávka na oběd
Panel č. 3 - Úloha státní správy, samosprávy a ostatních subjektů při zajišťování rovného přístupu dětí ke vzdělání
14.15 – 15.45
Úkolem státu je zaručovat plné rozvíjení základních lidských práv, práva na vzdělání nevyjímaje. Budování vzdělané společnosti je navíc v zájmu každého demokratického právního státu, který chce být konkurenceschopným. Je však třeba se ptát, které legislativní, finanční či organizační aspekty brání zajištění rovného přístupu ke vzdělání na ústřední a zejména lokální úrovni? S kterými problémy se potkávají v terénu pedagogové, úředníci, politici a pracovníci nevládních organizací? Jsou zmapovány příklady dobré praxe v domácím prostředí anebo v zahraničí, které lze dát v obecné povědomí? Kde by měla exekutiva začít řešit problém segregace romských žáků nebo žáků se zdravotním postižením? Čím mohou přispět krajská a obecní zřízení? Jakým způsobem lze do projektu angažovat občanskou společnost? A jak by měl stát sledovat naplnění svých opatření za účelem zabránění diskriminačního jednání? Měl by například sbírat údaje o etnicitě či zdravotním postižení žáků?
Moderuje Marek Szilvási, European Roma Rights Centre
15.45 – 16.15 Závěrečná diskuse a ukončení panelové diskuse
Organizační pokyny a informace pro účastníky
Pozvánky na panelovou jsou adresovány jednotlivcům (zástupcům akademické obce, odborníkům z praxe) a institucím (úřadům, asociacím, sdružením, nevládním organizacím). Z kapacitních důvodů je možné přijmout registraci maximálně dvou zástupců za každou instituci. Jestliže se konference z jedné instituce účastní dvě osoby, je nutné provést registraci pro každého účastníka samostatně.
Audiozáznam z diskuze po jednotlivých diskusních blocích: